Hulp > >

Wanneer zal ik mijn afrekeningsfactuur ontvangen?

Eén keer per jaar, telkens in dezelfde maand, vraagt de netbeheerder je om de meterstanden door te geven. Je netbeheerder (niet de leverancier) bepaalt de datum van de afrekeningsfactuur op basis van je adres: het hangt af van het moment waarop je netbeheerder jouw meterstanden opvraagt. Na een controle om te kijken of alles overeenstemt, worden jouw meterstanden aan ons bezorgd. Zo kunnen wij binnen de 6 à 8 weken een afrekeningsfactuur opstellen.

Je ontvangt jaarlijks een afrekeningsfactuur per leveringspunt. Als je zowel een elektriciteits- als gasmeter hebt, krijg je twee afzonderlijke afrekeningsfacturen. Deze regel geldt ook indien je meerdere woningen hebt, en ook als je één voorschotfactuur ontvangt voor al jouw leveringspunten. In het laatste geval wordt het werkelijke verbruik voor elk leveringspunt afzonderlijk berekend.

Je meterstanden kunnen ook worden opgenomen wanneer er een wijziging aan je meter(s) gebeurd (bv. verhuis, een wijziging aan je installatie, installatie van fotovoltaïsche zonnepanelen, enz.).

Als algemene regel geldt dat zodra de netbeheerder de meterstanden heeft opgenomen (of als jij ze aan hem doorgaf), hij ze binnen de 10 werkdagen aan ons doorstuurt. Als het om een verbruiksschatting gaat, moeten de meterstanden binnen de 20 werkdagen naar de leverancier gestuurd worden. Zodra de leverancier de meterstanden heeft ontvangen, heeft hij 60 werkdagen de tijd om de afrekeningsfactuur uit te sturen.