Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
31-07-2024 / Charlotte
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Heb je wel eens de verkeerde meterstand doorgegeven of vergat je jouw meterstand door te geven? Wees gerust, in een aantal gevallen is dat niet zo erg. Al kan het soms wel belangrijk zijn om je meterstanden te corrigeren. Lees snel verder om te ontdekken hoe.
Er zijn verschillende momenten waarop je je meterstanden moet doorgeven:
Het is echter niet nodig om de meterstanden door te sturen als je van tarief verandert. Verder is het ook belangrijk om te weten dat je je meterstanden niet aan je leverancier moet doorgeven, maar aan je netbeheerder. Enkel wanneer je verhuist, stuur je jouw meterstanden rechtstreeks door naar jouw energieleverancier.
Door op tijd de correcte meterstanden door te geven, ben je er altijd zeker van dat jouw afrekeningen gebaseerd zijn op jouw werkelijk verbruik. Loopt er toch iets mis? Wees gerust, Mega staat altijd klaar om je verder te helpen!
Het kan altijd gebeuren dat je jouw meterstanden simpelweg vergeet door te geven. In dat geval zal de netbeheerder jouw meterstanden schatten. Het is namelijk belangrijk dat er een afrekening kan worden opgemaakt (bv. na een jaarlijkse meteropname of na een verhuis). Wanneer het verschil tussen de geschatte en werkelijke meterstand miniem is, is het niet per se noodzakelijk om je meterstanden aan te passen.
Als er daarentegen een verkeerde meterstand werd doorgegeven, omdat je deze bijvoorbeeld verkeerd hebt afgelezen, de netbeheerder een cijfer te veel noteerde of het verschil tussen de geschatte meterstand en de werkelijke stand groot is, dient deze wel gecorrigeerd te worden. Weet wel dat dit enkel mogelijk is in bepaalde gevallen en dat elke situatie apart wordt bekeken. Hieronder geven we alvast mee hoe de procedure om je meterstanden aan te passen precies verloopt.
Afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt, kan het belangrijk zijn om verkeerde of geschatte meterstanden meteen aan te passen.
In dit geval is het niet zo erg als je de verkeerde meterstanden doorgaf. Laten we dit even uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat je geen meterstanden doorstuurde nadat je van leverancier veranderde. De netbeheerder zal die dan schatten. Als hij die te hoog schat zullen er meer kilowatturen aangerekend worden aan het tarief van je oude leverancier.
Wil je de geschatte beginmeterstanden na jouw leverancierswissel aanpassen? Bezorg ons dan zo snel mogelijk een foto van je werkelijke meterstand en het meternummer via info@mega.be. Indien jouw werkelijke meterstand lager is dan de geschatte standen kunnen we deze binnen een bepaalde termijn nog aanpassen.
Ook in dit geval moet je niet onmiddellijk je meterstanden laten aanpassen. De meterstanden zullen dan worden geschat.
Als je bij jouw volgende meteropname je werkelijke meterstanden doorgeeft en de beginmeterstanden ook afgelezen werden, wordt een eventuele foute schatting automatisch rechtgezet. Op die manier betaal je enkel voor jouw werkelijke verbruik bij Mega.
Wil je de geschatte meterstanden in deze situaties toch aanpassen? Dan kan je ons altijd een foto bezorgen van je meter. Je doet dit best zo snel mogelijk zodat wij een aanpassing kunnen aanvragen bij je netbeheerder.
De juiste meterstanden doorsturen, waar ze ook voor dienen, is natuurlijk altijd belangrijk. We kunnen het niet dan ook niet genoeg benadrukken: vul het energieovernamedocument in als je verhuist en stuur het zo snel mogelijk door! Het is belangrijk dat zowel de vetrekkende klant als de overnemer het energieovernamedocument invullen en bewaren. Zo kan er later geen discussie ontstaan over de meterstanden. Heb je een digitale meter? Dan zal de netbeheerder, zodra ze de melding van jouw verhuis ontvangen, jouw meterstanden controleren door ze uit te lezen. Deze meterstanden zullen dan gebruikt worden om jouw verhuis verder in orde te brengen.
Als je een volledig ingevuld en ondertekend energieovernamedocument doorstuurt naar Mega om je contract af te sluiten:
Zoals je ziet, heeft je meterstanden correct doorsturen naar je netbeheerder alleen maar voordelen. Je kan ze achteraf nog wel aanpassen, maar dan heb je geen zekerheid dat de netbeheerder dit accepteert.
Interesse in meer tips en tricks om je energiecontract te beheren? Neem dan zeker een kijkje op onze blog!
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!