Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
24-07-2024 / Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Momenteel vind je op de energiemarkt zowel vaste als variabele contracten. Aangezien variabele tarieven maandelijks de prijsschommelingen op de markt volgen, baseren we ons voor de opmaak van de jaarlijkse afrekeningsfactuur op verbruiksprofielen. Wat dat precies zijn en hoe ze worden gebruikt, ontdek je in dit artikel.
In principe worden jouw meterstanden één keer per jaar opgenomen. Op basis van die meterstanden en jouw vorige meteropname weten we hoeveel je gedurende een bepaalde periode hebt verbruikt. Wanneer je een vast tarief hebt, vermenigvuldigen jouw verbruik simpel weg met dat tarief. Voor klanten met een variabel contract ziet die berekening er echter anders uit.
Wanneer je een variabel tarief hebt, volgt jouw energieprijs de evolutie van de prijzen op de energiemarkt. Voor jouw variabele jaarafrekening moeten we dus berekenen hoeveel energie je tijdens een specifieke periode hebt verbruikt (bv. een maand) en nagaan hoeveel de energieprijs op dat moment bedroeg. Om dat te kunnen doen, ontwikkelden de distributienetbeheerders een methode, namelijk verbruiksprofielen.
Verbruiksprofielen worden gebruikt om het verbruik van een klant tijdens een bepaalde periode (bijvoorbeeld een maand) te kunnen opdelen. Deze profielen worden vastgesteld door Synergrid, de Federatie van de Elektriciteits- en Gasnetbeheerders in België. Dankzij deze profielen kunnen we te weten komen hoeveel procent van hun totaal aantal verbruikte kWh klanten tijdens een bepaalde periode verbruikt hebben. Zo zal men tijdens de winter meer verbruiken dan tijdens de zomer en zijn er ook verschillen tussen verbruik tijdens week- en weekenddagen.
De verbruiksprofielen vertellen ons ook wat de verdeling zal zijn voor distributiekosten, transportkosten en belastingen. Die kosten veranderen immers elk jaar.
Tot voor kort maakte men voor de opdeling van het verbruik aan het variabel tarief gebruik van Synthetic Load Profiles of synthetische lastprofielen. Deze verbruiksprofielen waren gebaseerd op historische gegevens en hielden rekening met verschillende factoren zoals de jaarkalender (weekdagen, weekends, feestdagen, etc.) en de seizoenen.
Sinds de introductie van MIG6 werden de SLP grotendeels vervangen door reële lastprofielen of Real Load Profiles (RLP). Enkel voor de exclusief nachtmeters wordt er nog gebruik gemaakt van SLP.
Net als de SLP zijn RLP verbruiksprofielen die ontworpen werden door netbeheerders en die voor alle energieleveranciers gelijk zijn. In tegenstelling tot de synthetische lastprofielen, zijn de reële lastprofielen gebaseerd op werkelijk vastgestelde profielen van een bepaalde groep consumenten. Voor de verdeling van jouw verbruik kijkt men dus naar hoe de verdeling van een gemiddelde verbruiker met een gelijkaardig profiel eruitziet.
In de onderstaande tabel vind je een voorbeeld van de verdeling van een jaarlijks gasverbruik van 16.000 kWh op basis van RLP. Zoals je kunt zien, hebben de verschillende maanden een verschillend aandeel in het jaarlijks verbruik. Let op: het gaat om een fictief voorbeeld met fictieve prijzen ter illustratie van de verdelingsmethode.
Maand | Verbruik (kWh) | Energieprijs (€/kWh) | Totaal per maand (€) |
Januari | 2814 | 0.062 | 174,46 |
Februari | 2504 | 0.053 | 132,71 |
Maart | 2032 | 0.044 | 89,40 |
April | 1144 | 0.041 | 50,33 |
Mei | 609 | 0.030 | 18,27 |
Juni | 313 | 0.031 | 9,70 |
Juli | 257 | 0.029 | 7,45 |
Augustus | 268 | 0.032 | 8,57 |
September | 457 | 0.036 | 16,45 |
Oktober | 1100 | 0.042 | 46,20 |
November | 1908 | 0.043 | 81,95 |
December | 2590 | 0.035 | 90,65 |
Totaal | 16.000 | 0.039 (gemiddelde) | 637,33 |
Wanneer je ervoor kiest om een maandelijkse afrekening te ontvangen, is jouw factuur gebaseerd op wat je die maand werkelijk hebt verbruikt. Jouw voorschotfactuur valt in dat geval weg en er worden dus ook geen verbruiksprofielen meer gebruikt om jouw verbruik te verdelen.
Als je een digitale communicerende meter hebt, stuurt die maandelijks jouw meterstanden door naar de netbeheerder. Aan de hand van die meterstanden kunnen wij een afrekening opmaken voor jouw werkelijk maandelijks verbruik.
Het belangrijkste voordeel van een maandelijkse afrekening is dat je exact betaalt voor je verbruik tijdens een bepaalde maand en aan het tarief dat op dat moment van toepassing was. Aan het eind van het jaar kun je dus niet langer voor verrassingen komen te staan omdat jouw voorschotfactuur bijvoorbeeld te laag was om jouw verbruik volledig te dekken.
Een groot nadeel is echter wel dat je in de wintermaanden veel meer zult betalen dan tijdens de zomer, aangezien je verbruik dan hoger ligt. Wanneer je het hele jaar door voorschotfacturen betaalt, spreid je jouw energiekost over het hele jaar en is de impact op jouw budget minder hoog dan wanneer er plots, bij je afrekening, een grote hap uit jouw budget wordt genomen.
Bij Mega kun je een maandelijkse afrekening aanvragen contact met ons op te nemen via het online contactformulier, met de vraag om maandelijkse afrekeningen te activeren voor jouw leveringspunt. Om de aanvraag te versnellen, vragen we dan ook om een recente meterstand door te geven.
Wanneer wij jouw aanvraag ontvangen, controleren we via de netbeheerder of jij wel degelijk in aanmerking komt voor een maandelijkse afrekening. Als dat het geval is, zorgen wij er automatisch voor dat je vanaf dan maandelijkse afrekeningen ontvangt. We vragen je wel om vóór jouw aanvraag ons een recente meterstand te bezorgen.
We onthouden dat je jaarlijks verbruik tijdens de opmaak van jouw variabele afrekening wordt verdeeld aan de hand van verbruiksprofielen. Die profielen houden rekening met weekends, feestdagen, het weer, etc. De lastprofielen vallen weg wanneer je in Vlaanderen kiest voor een maandelijkse afrekening. Vergeet echter niet dat jouw energiekost in dat geval niet langer wordt gespreid en jouw afrekeningen tijdens de winter hoog kunnen oplopen.
Onthoud tot slot dat de goedkoopste energie nog altijd de energie is die je niet verbruikt! Raadpleeg onze blog voor tips om energie te besparen.
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!