Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
Vergelijk nu.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
/ Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Sinds augustus 2021 zijn de energieprijzen niet gestopt met stijgen. Dat is niet alleen het geval in België en Europa, maar ook in de rest van de wereld. De prijzen hebben ongekende hoogtes bereikt en jammer genoeg lijkt die trend zich ook in 2022 voort te zetten.
Er zijn verschillende (complexe) oorzaken voor deze prijsstijgingen. Hieronder lijsten we drie factoren op die een belangrijke rol spelen in deze crisis:
Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat verschillende sectoren hun activiteiten hebben moeten stilleggen, sommige zelfs gedurende verschillende maanden. Als gevolg daalde de vraag naar energie en dus ook de energieprijs. Zodra de economie weer op gang kwam, steeg de vraag opnieuw en deden de prijzen hetzelfde.
Het economisch herstel na de coronacrisis heeft er onder andere voor gezorgd dat de Europese gasvoorraden momenteel op hun laagst zijn. Daarnaast is de import van Noors en Russisch gas sinds begin 2021 aanzienlijk gedaald. We kunnen alleen maar aannemen dat dit een voorbode was van de huidige geopolitieke situatie tussen Rusland en Oekraïne. Deze elementen hebben niet alleen een grote impact gehad op de gasprijs, maar ook op de elektriciteitsprijs.
Als Europa tegen 2050 klimaatneutraal wilt worden, is er een energietransitie nodig. De overgang naar koolstofarme energiebronnen brengt echter ook heel wat kosten met zich mee. De kosten van die transitie stijgen voortdurend en beïnvloeden dus ook de energieprijzen. Vroeger gebruikten sommige elektriciteitsproducenten gas als primaire energiebron. Als gevolg van de prijsstijgingen, die gas onbetaalbaar hebben gemaakt, zijn die producenten overgestapt naar steenkool. Die energiebron is echter ook meer vervuilend.
Om koolstofneutraliteit te kunnen bereiken, mogen industrieën slechts een beperkte hoeveelheid CO2 uitstoten. Aangezien ze met het gebruik van steenkool meer uitstoten, liggen de kosten van de “emissierechten” ook hoger. Emissierechten zijn een soort boete die bedrijven ervan moeten weerhouden meer koolstof uit te stoten dan toegestaan. Daarnaast moeten ze bedrijven ertoe aanzetten in hernieuwbare energie te investeren. Die meerkost is dan ook tot uiting gekomen in de elektriciteitsprijs zelf.
In augustus 2021 nam Mega reeds het initiatief om haar klanten voor te bereiden op de prijsstijgingen. We verstuurden voorstellen om de voorschotbedragen te verhogen. Eerst aan klanten met een variabel tarief en vervolgens aan klanten met een vast tarief dat in de komende maanden zou aflopen. Hun contract zou bij afloop immers hernieuwd worden op basis van duurdere tarieven.
Dat de energieprijzen momenteel extreem hoog zijn, is een realiteit waar we helaas niets aan kunnen veranderen. De enige manier om onze klanten te beschermen, is te voorkomen dat ze bij hun jaarlijkse afrekening voor onaangename verrassingen komen te staan. Door het voorschotbedrag preventief te verhogen, worden de hoge energiekosten over verschillende maanden verdeeld.
Welk contract je ook hebt, op een gegeven moment passen jouw prijzen zich aan aan de markt. Bij een vast contract gebeurt dat bij elke hernieuwing van het contract.
We illustreren dit aan de hand van een concreet voorbeeld.
Familie X tekent in oktober 2020 een vast energiecontract van 1 jaar. Elke maand betaalt de familie 150 euro voorschot voor gas en elektriciteit. De netbeheerder vraagt elk jaar in juni om de meterstanden door te geven. De familie ontvangt een aantal weken na de meteropname, in juli, haar jaarlijkse afrekening. Wanneer de jaarlijkse meteropname precies plaatsvindt, is afhankelijk van waar je woont. Aangezien de jaarlijkse afrekening steeds volgt op de meteropname heeft de datum waarop je jouw afrekening ontvangt niets te maken met de startdatum van jouw contract.
Uit de meteropname blijkt dat de familie X iets meer heeft verbruikt dan tijdens het voorgaande jaar. Daardoor moeten ze bij de jaarlijkse afrekening 270 euro bijbetalen. Op dat moment wordt ook het voorschotbedrag herberekend. Aangezien de familie iets meer verbruikt heeft, bedraagt het voorschot nu 160 euro.
In oktober 2021 loopt het contract van de familie X ten einde en ontvangen zij hun nieuwe tarieven. Vanwege de huidige energiesituatie liggen die tarieven helaas hoger dan tijdens het vorige jaar. Het huidig voorschotbedrag van de familie X werd herberekend bij de jaarlijkse afrekening en was dus ook gebaseerd op de prijzen van het vorige jaar, die veel minder hoog lagen.
Aangezien de prijzen bij de hernieuwing 150% hoger liggen, beslist de familie om het voorschotbedrag zelf te verhogen naar 360 euro om zo een enorme afrekening, na hun volgende jaarlijkse meteropname, te vermijden.
Aangezien de prijzen zo sterk zijn gestegen, zijn we ons ervan bewust dat de situatie om significante aanpassingen vraagt.
Afhankelijk van jouw energiesituatie, verhoog je jouw voorschot best met 70 tot 150%.
In het licht van deze uitzonderlijke situatie heeft de Belgische overheid een aantal maatregelen genomen om de consumenten te helpen. De stijging van de energieprijzen hebben immers een grote impact op het energiebudget van de Belgen.
Het gaat om verschillende tijdelijke maatregelen waaronder de btw-verlaging naar 6% voor energie en de toekenning van een federale verwarmingspremie ter waarde van 100 euro, waar we intussen ook meer informatie over kregen.
Aanvankelijk werd er voorspeld dat de prijzen dit voorjaar zouden dalen. Bij die voorspelling werd er echter nog geen rekening gehouden met de oorlog in Oekraïne, die een belangrijke rol speelt in de huidige energiesituatie. We kunnen dus alleen maar hopen dat er zowel op nationaal vlak als op Europees vlak passende maatregelen zullen worden genomen om de burgers door deze crisis heen te helpen.
We zullen het blijven herhalen: de goedkoopste energie is nog altijd de energie die we niet verbruiken. Dat advies is nu meer dan ooit van toepassing. Probeer jouw energieverbruik daarom zo goed mogelijk onder controle te houden. Soms kunnen eenvoudige aanpassingen in je dagelijks elektriciteits– en gasverbruik het verschil maken en jouw facturen verlagen.
Op onze blog vind je alvast heel wat nuttige tips die je daarbij kunnen helpen.
Wist je dat heel wat mensen maandelijks véél meer betalen voor hun gsm-abonnement dan nodig is? In de praktijk verbruiken de meeste gebruikers slechts een beperkt aantal belminuten en sms’jes per maand. Toch blijven vele gebruikers betalen voor dur...
De lente: een goed moment om je huis voor te bereiden op de zomer en de thermische isolatie ervan te verbeteren. Het is de perfecte periode om kleine, eenvoudige maar effectieve isolatiemaatregelen te nemen om je huis comfortabeler te maken. Deze verbe...
Bij Mega koppelen we graag het nuttige aan het aangename. Maak kennis met ‘hygge’, een Scandinavisch concept dat gezelligheid en eenvoud aan elkaar linkt. En je kunt er ook mee besparen! Met onze tips maak je ‘hygge’ onderdeel van je leven ...
Waarvoor gebruik je jouw telefoon?
Glow 5GB
Spark 25GB
Flash 40GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 900 kWh gratis elektriciteit!
Promo: € 11.40/maand gedurende 36 maanden, daarna € 12.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 900 kWh gratis elektriciteit!
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Word klantIndien je al klant bent bij Mega voor energie
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!