Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
31-07-2024 / Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bij Mega geloven we in een transparante en eenvoudige facturatie. Die transparantie begint bij jouw voorschotfactuur, een belangrijk onderdeel van jouw energiecontract. In dit artikel tonen we jou van A tot Z hoe jouw voorschotfactuur in elkaar zit!
Het voorschot is het bedrag dat je maandelijks (of driemaandelijks/jaarlijks) betaalt om jouw jaarlijkse energiekost te dekken. Met jouw voorschotfactuur zet je dus het hele jaar door geld opzij in afwachting van jouw jaarlijkse afrekening. Ook tijdens periodes waarin je meer of minder verbruikt, betaal je steeds hetzelfde bedrag. Zo zul je over het algemeen tijdens de winter meer verbruiken (lage temperaturen, minder licht, etc.) dan in de zomer. Door (drie)maandelijks hetzelfde bedrag te betalen, kun je jouw energiebudget dus spreiden en hoef je niet ineens meer te betalen tijdens de wintermaanden.
Wanneer je klant wordt bij Mega of een contract afsluit voor een nieuw adres (in het kader van een verhuis of meterovername) beschikken we nog niet over jouw verbruiksgegevens. Het is onmogelijk om jouw toekomstige verbruik exact te voorspellen, maar we moeten jouw voorschotbedrag wel op een zo evenwichtig mogelijke manier berekenen.
Om dat te kunnen doen, baseren wij ons op een schatting van jouw verbruik, die gebaseerd is op de verbruikshistoriek van jouw meter(s) over de afgelopen jaren. Aan de hand van deze schatting berekenen we de totale jaarkost (inclusief de energiekost, vaste vergoeding, distributie- en transportkosten, belastingen, etc.).
Die kost delen we vervolgens door 12 (maandelijkse facturatie) of 4 (driemaandelijkse facturatie) om tot jouw voorschotbedrag te komen. Koos je voor een jaarlijkse facturatie? In dat geval komt jouw voorschotbedrag overeen met jouw totale jaarkost die we hierboven al vermeldden.
Op deze manier betaal je elke maand (of elk kwartaal) hetzelfde bedrag tot aan jouw jaarlijkse afrekeningsfactuur. Bij jouw afrekening stellen we vast hoeveel je daadwerkelijk verbruikt hebt tijdens een bepaalde periode en kunnen we jouw voorschotbedrag overeenkomstig aanpassen. Hier komen we later op terug.
Woon je in Vlaanderen en heb je voor maandelijkse afrekeningsfacturen gekozen? Dan verloopt het proces iets anders. Bij maandelijkse afrekeningen betaal je immers voor jouw werkelijke verbruik, op basis van de meterstand(en) aan het begin en het einde van de maand. Dat betekent dat je geen voorschotfacturen ontvangt, enkel afrekeningsfacturen. Voor Waalse klanten die bij Ores zijn aangesloten is het ook mogelijk om voor maandelijkse afrekeningsfacturen te kiezen.
Het komt voor dat jouw voorschotbedrag niet exact overeenkomt met het simulatiebedrag toen je je inschreef bij Mega. Dat kan te wijten zijn aan een aantal factoren zoals de impact van de seizoenen op je energieverbruik (lager verbruik tijdens de zomer en hoger verbruik tijdens de winter), een verandering in je levensstijl of schommelingen in de energietarieven.
Bovendien is het belangrijk om te weten dat de verbruiksschatting die ons wordt doorgegeven kan afwijken van het verbruik dat je tijdens jouw simulatie invoerde. Deze elementen kunnen invloed hebben op jouw voorschotbedrag.
Ook wordt bij de berekening van jouw voorschot geen rekening gehouden met eventuele kortingen die worden aangeboden door de vergelijkingstool waarmee je jouw prijssimulatie hebt uitgevoerd. Maar wees gerust: kortingen worden na één jaar verbruik van jouw eerste jaarlijkse afrekeningsfactuur afgetrokken.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken als jouw voorschotbedrag iets afwijkt van wat je oorspronkelijk in gedachten had. Jouw jaarlijkse afrekening zal rekening houden met deze factoren en deze corrigeren waardoor je enkel betaalt voor jouw werkelijke verbruik, aan de voorziene prijs.
Als je merkt dat jouw voorschotfactuur aanzienlijk hoger (of lager) is dan wat in jouw situatie haalbaar is, kan je zelf jouw voorschotbedrag aanpassen in myMega. Ga daarvoor naar het tabblad “Mijn facturen” en klik vervolgens op “Mijn voorschotfactuur aanpassen”.
Ook al zijn de energieprijzen op dit moment lager dan tijdens de energiecrisis van 2022, is het nog steeds aangewezen om voorzichtig te blijven. Daarom raden we je aan om je voorschot met niet meer dan 20% te verlagen. Als uit jouw eindafrekening blijkt dat je minder hebt verbruikt dan verwacht, dan kan je er zeker van zijn dat het teveel betaalde bedrag gewoon wordt terugbetaald.
Wil je toch graag je voorschot met meer dan 20% verlagen? Dan kun je ons een document ter bewijs van je lagere energieverbruik bezorgen.
De jaarlijkse afrekening stelt ons in staat om jouw werkelijke verbruik over een bepaalde periode te berekenen. Hiervoor kijken we naar het verschil tussen jouw meterstanden aan het begin van jouw contract en de huidige meterstanden. Dit verschil komt overeen met je verbruik over die periode.
Vervolgens vergelijken we jouw werkelijke verbruik met de verbruiksschatting waarop we jouw voorschot baseerden. Heb je meer betaald dan je hebt verbruikt? Dan betalen wij het verschil terug. Als je daarentegen meer hebt verbruikt dan wat je reeds hebt betaald, zul jij het verschil moeten betalen.
Na elke afrekeningsfactuur wordt jouw voorschot opnieuw berekend op basis van je nieuwe verbruiksgegevens. Het is echter belangrijk om op te merken dat zelfs als jouw afrekeningsfactuur in jouw voordeel was, het bedrag van jouw voorschot niet automatisch wordt verlaagd. Dat kan gebeuren wanneer jouw afrekeningsfactuur geen volledig verbruiksjaar omvat. Dan gaat het bijvoorbeeld om een periode met een lager verbruik (zoals de zomer). In dat geval is jouw jaarafrekening niet representatief voor je totale jaarverbruik.
Bij Mega zijn we er om jou te helpen jouw facturen beter te begrijpen. We streven immers naar een zo helder mogelijke facturatie. Heb je vragen over jouw voorschotfactuur? Aarzel niet om onze FAQ te raadplegen, waar je informatie zal terugvinden over al onze procedures.
Voor meer informatieve artikels en tips & tricks om jouw energiefactuur te begrijpen, kan je zoals altijd terecht op onze blog.
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!