Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
Vergelijk nu.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Details van het abonnement Glow
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Glow
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Spark
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Spark
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Flash
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Flash
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Star
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Star
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
/ Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
We nemen opnieuw een kijkje achter de schermen van de Mega klantendienst. In dit artikel focussen we op jouw afrekeningsfactuur. Hoe wordt die opgesteld? Wanneer wordt ze verstuurd? Wij vertellen je er alles over!
Zoals je weet, vraagt de netbeheerder jaarlijks jouw meterstanden op. Dat gebeurt steeds in dezelfde periode. Op basis van die meteropname stelt jouw energieleverancier jouw jaarlijkse afrekeningsfactuur op. Maar hoe werkt dat precies?
Elke maand (of kwartaal) betaal je via jouw voorschotfactuur hetzelfde bedrag voor je energie. Aangezien dat bedrag gebaseerd is op een schatting van jouw verbruik, is je voorschot mogelijk niet aangepast aan jouw werkelijk verbruik.
Om je werkelijk verbruik te kennen, worden jouw meterstanden één keer per jaar uitgelezen. Je kunt ook eenvoudig zelf berekenen hoeveel kWh je in een bepaalde periode hebt verbruikt. Dat doe je als volgt:
Oude meterstand – nieuwe meterstand = werkelijk verbruik (tijdens een bepaalde periode)
Voorbeeld: als de meterstand van jouw elektriciteitsmeter op 15 september 2021 15.879 was en je op 15 september 2022 18.624 afleest, bedraagt jouw werkelijk verbruik over deze periode 2745 kWh (18.624 – 15.879 = 2745).
Op basis van deze informatie kunnen we het verschil berekenen tussen jouw werkelijke energiekost en wat je doorheen het jaar reeds hebt betaald met jouw voorschotten.
Vervolgens zijn er twee mogelijke scenario’s:
Op basis hiervan kunnen we jouw voorschotbedrag aanpassen aan jouw werkelijk verbruik. Het doel is natuurlijk altijd dat jouw voorschotbedrag zo correct mogelijk is en dat jouw volgende afrekeningsfactuur gelijk is aan nul.
We berekenen steeds de totale kosten van jouw verbruik over een bepaalde periode (meestal een jaar). Een afrekening bevat steeds de volgende onderdelen:
Heb je een vast tarief? Deze berekening is vrij eenvoudig: we kijken naar het verschil tussen de meterstanden aan het einde en aan het begin van de verbruiksperiode. Het resultaat van deze berekening is jouw werkelijke verbruik in kWh. Vervolgens berekenen we de totale kost op basis van de energieprijs per kWh. Tot slot trekken we het bedrag af dat je tijdens de verbruiksperiode al betaald hebt door middel van jouw voorschotfacturen.
Heb je een variabel tarief? Dan ziet de berekening van de totale kosten van jouw verbruik er anders uit, omdat jouw variabele energieprijs de schommelingen van de marktprijs volgen. We leggen hieronder uit hoe we dat precies doen.
Om te weten te komen hoeveel jouw totale energiekost tijdens een bepaalde periode bedraagt, moeten we vaststellen hoeveel energie je tijdens een specifieke periode hebt verbruikt en nagaan wat de prijs per kWh op dat moment was.
Momenteel hebben we echter nog geen toegang tot jouw dagelijks verbruik en kunnen we ons enkel baseren op jouw opgenomen meterstanden. Daarom gebruiken we zogenaamde “verbruiksprofielen” waarmee we het verbruik over een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand, kunnen berekenen.
Dankzij die verbruiksprofielen, die werden ontworpen door de distributienetbeheerders, kunnen we te weten komen welk percentage van het totaal aantal kWh tijdens een bepaalde periode werd verbruikt. Zo kunnen we uiteindelijk het gemiddelde verbruik per maand schatten en vermenigvuldigen met de prijs per kWh die in die maand van toepassing was.
Meer details over de berekening van een variabel tarief vind je hier.
Je ontvangt jaarlijks één afrekeningsfactuur per leverpunt. Als je een contract voor zowel elektriciteit als gas hebt, zul je twee afzonderlijke afrekeningen ontvangen, één voor elke energiesoort. Hetzelfde geldt als je meerdere woningen hebt, etc. Dit is ook het geval als je slechts één voorschotfactuur ontvangt waarop al je leveringspunten zijn vermeld. Op jouw afrekeningen wordt het werkelijke verbruik van elk leveringspunt afzonderlijk berekend.
De datum van jouw afrekeningsfactuur hangt af van wanneer de netbeheerder jouw meterstanden opneemt. De datum van jouw meteropname is namelijk afhankelijk van waar je woont en wordt dus bepaald door de netbeheerder (en niet door jouw energieleverancier).
Het is dus belangrijk om een onderscheid te maken tussen de datum van de meteropname – die over het algemeen elk jaar op dezelfde datum, of in ieder geval in dezelfde maand, plaatsvindt – en de ‘verjaardagsdatum’ van jouw contract met je energieleverancier. Dit betekent ook dat je niet noodzakelijk een afrekeningsfactuur krijgt op de datum van jouw contracthernieuwing.
Voorbeeld: Je hebt een nieuw contract afgesloten met je energieleverancier dat ingaat op 1 januari. Jouw netbeheerder neemt elke 1ste februari de meterstanden in jouw gemeente op. Dat betekent dat je slechts een maand na de start van je contract een afrekeningsfactuur ontvangt voor de periode van 1 januari tot 1 februari.
Zodra de netbeheerder jouw meterstanden heeft opgenomen (of jij ze naar hen hebt doorgestuurd), ontvangen we die in principe binnen de 10 werkdagen. Als de meterstanden worden geschat, worden deze binnen de 20 werkdagen naar de leverancier gestuurd. Heb je een digitale meter? In dat geval worden jouw meterstanden automatisch uitgelezen en doorgestuurd naar de netbeheerder. Zodra de leverancier de meterstanden heeft ontvangen, heeft hij 60 werkdagen de tijd om de afrekeningsfactuur op te stellen en door te sturen.
Je ontvangt één keer per jaar een verzoek van je netbeheerder om je meterstanden op te nemen. Dat gebeurt meestal via een brief of e-mail. Er wordt dan een moment vastgelegd waarop een meteropnemer bij je thuis langskomt of er wordt gevraagd om de meterstanden zelf door te geven. Dat kan zowel online als via het formulier in de brief van de netbeheerder.
Hoe lees je de meterstanden af? Dat is heel eenvoudig. Eerst en vooral controleer je best of het meternummer overeenkomt met het nummer dat vermeld wordt op de meteropnamebrief. Vervolgens noteer je enkel de cijfers voor de komma, die op het zwarte deel van de teller staan. De cijfers na de komma, in het rood, moet je dus niet noteren.
Opgelet: als je niet thuis was tijdens het bezoek van de meteropnemer of je jouw meterstanden niet zelf hebt doorgegeven, dan zullen deze worden geschat op basis van de meterstanden van het voorgaande jaar. Dat betekent ook dat het verbruik waarop jouw afrekeningsfactuur gebaseerd is in dat geval mogelijk onjuist is. Indien je opmerkt dat dat het geval is, kun je uiteraard contact opnemen met je leverancier om de correcte meterstanden door te geven.
De netbeheerder kan elke twee jaar iemand ter plaatse sturen om jouw meterstanden op te nemen. Je bent dus ook verplicht om de meteropnemer dan binnen te laten.
Een slotfactuur ziet er hetzelfde uit als een afrekeningsfactuur, maar wordt enkel in de volgende gevallen verstuurd:
Je weet nu precies hoe jouw afrekeningsfactuur wordt opgesteld. We geven graag nog één tip mee: maak bij je jaarlijkse meteropname ook een foto van je meterstanden. Zo heb je steeds een bewijs als er achteraf iets fout zou lopen!
Neem ook zeker een kijkje op onze blog. Je vindt er het laatste nieuws over Mega en de energiemarkt, maar ook tips om dagelijks energie én geld te besparen.
Waarvoor gebruik je jouw telefoon?
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Word klantOm je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Indien je al klant bent bij Mega voor energie
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!