Hulp > >

In mijn (nieuwe) woning is er een actieve budgetmeter. Hoe kan ik deze laten deactiveren?

De procedure om een budgetmeter te deactiveren is vrij eenvoudig. Al hangt alles af van je situatie ten opzichte van het leveringspunt.

- Ben je net verhuisd en is er een budgetmeter actief in je woning? Geen paniek! Bezorg ons zo snel mogelijk je energieovernamedocument zodat wij een verzoek tot deactivatie kunnen indienen bij je netbeheerder. Zij zullen dan een deactiveringskaart maken die je in je meter moet steken. Eenmaal gedeactiveerd, zal je meter weer normaal functioneren (de installatie blijft dus gewoon hangen).

-Was je in gebreke gesteld voor de betaling van je energiefacturen en wil je de budgetmeterfunctie nu deactiveren? in dat geval moeten alle schulden in je dossier vereffend zijn vooraleer je de deactivatie van je budgetmeter kunt aanvragen.

Deactivatieprocedure:

  • Als je voldoet aan alle voorwaarden, kun je bij jouw energieleverancier een aanvraag indienen om je budgetmeter te deactiveren. Je leverancier brengt vervolgens jouw netbeheerder op de hoogte en vraagt hen om jou een deactiveringskaart te bezorgen.
  • Het duurt tussen de 24 en 72 uur om de aanvraag te verwerken en de deactiveringskaart te maken. Zodra de kaart klaar is, kun je hem ophalen bij je netbeheerder. In Wallonië is de bezorgingsmethode afhankelijk van je netbeheerder. Bij een aantal netbeheerders wordt de deactiveringskaart opgestuurd, terwijl je deze bij andere netbeheerders zelf moet ophalen. Om de precieze procedure voor jouw situatie te kennen, neem je dus best contact op met jouw netbeheerder: ORES, RESA, AIEG, AIESH & REW.
  • Zodra je de deactiveringskaart in je bezit hebt, steek je deze in je meter en volg je de deactivatieprocedure (afhankelijk van je netbeheerder).

-Heb je een slimme budgetmeter en wil je die deactiveren? Dat is het nog eenvoudiger: als je aan alle voorwaarden voldoet, kan de deactivatie na je aanvraag van op afstand gebeuren.

- Wil je jouw budgetmeter volledig laten weghalen (en dus niet alleen deactiveren)? In dat geval moet je na het volgen van de deactivatieprocedure contact opnemen met je netbeheerder om een vervangingsaanvraag in te dienen. Houd er wel rekening mee dat je in dat geval moet betalen om je meter te laten vervangen. "