Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
05-09-2024 / Charlotte
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Het verlaagde sociaal tarief voor energie krijgt een belangrijke update! Voorheen vielen de huishoudens met een collectieve installatie uit de boot. Met de invoering van de sociaaltariefpremie wordt deze ongelijkheid rechtgezet. Wij vertellen je meer!
Het federale sociaal tarief is ondertussen wel een gekend begrip. Dit verlaagd tarief is voorbehouden aan bepaalde categorieën van personen of huishoudens en identiek bij alle energieleveranciers. Sinds 2020 wordt het sociaal tarief elke drie maanden herberekend op basis van de laagste commerciële tarieven op de markt. Het gaat dus niet om een uitbetaling van de overheid, maar een specifiek verlaagd tarief gereserveerd voor kwetsbare huishoudens met een individueel energiecontract.
Het ‘probleem’ hierbij was dat huishoudens zonder energiecontract op hun eigen naam geen aanspraak konden maken op het sociaal tarief. De invoering van de sociaaltariefpremie zou deze ongelijkheid moeten wegwerken.
De sociaaltariefpremie werd specifiek ingevoerd voor kwetsbare huishoudens die gebruik maken van een collectieve installatie zonder een energiecontract op hun eigen naam. Denk daarbij aan bewoners van een flatgebouw met bijvoorbeeld een grote verwarmingsinstallatie waarbij de beheerder van het gebouw een energiecontract afsluit voor het hele gebouw. De beheerder factureert in dat geval het verbruik aan de bewoners.
Je kunt op de website van de FOD Economie de volledige lijst met categorieën van huishoudens raadplegen. Ben je beheerder van een collectieve installatie? Dan kun je op de website van de FOD ook de meest gestelde vragen terugvinden.
Wanneer je al het sociaal tarief betaalt omdat je een sociaal appartement huurt of een individueel contract hebt afgesloten bij een energieleverancier, kom je niet in aanmerking voor de sociaaltariefpremie. Indien je in het verleden het sociaal tarief weigerde, is het eveneens niet mogelijk om alsnog deze premie aan te vragen.
Ook bewoners van een rusthuis met een ‘all-in vergoeding’ kunnen geen aanspraak maken op de premie. Zij betalen immers een dagprijs of forfait waarbij hun energie is inbegrepen. Verder is de premie niet van toepassing op tweede verblijfsplaatsen, tijdelijke aansluitingen en occasionele klanten.
De sociaaltariefpremie neemt de vorm aan van een driemaandelijkse uitbetaling door de overheid en heeft betrekking op gas, elektriciteit en een warmtenet. Stookolie, propaan en petroleum komen niet in aanmerking voor een toekenning.
Hoeveel de premie effectief bedraagt is nog niet bekend. Energieregulator CREG zal het bedrag elke drie maanden berekenen. Het gaat dus in ieder geval om een veranderlijk bedrag dat niet gekoppeld is aan het werkelijke verbruik.
De sociaaltariefpremie wordt niet automatisch toegekend: zowel de beheerder van de collectieve installatie als de rechthebbenden moeten zelf stappen ondernemen.
Beheerders van collectieve installaties moeten alle collectieve aansluitpunten aanmelden via het online platform van de overheid. Zij ontvangen dan een installatiecode die zij aan de bewoners meedelen. Met deze code kunnen de rechthebbenden de sociaaltariefpremie aanvragen.
Je kunt de sociaaltariefpremie op twee manieren aanvragen:
Belangrijk: Je ontvangt de sociaaltariefpremie alleen vanaf het kwartaal waarin je de aanvraag indient. Stel dat je vandaag een aanvraag doet, dan is dit voor de premie voor het derde kwartaal (juli-augustus-september). Je hoeft niet elk kwartaal opnieuw een aanvraag in te dienen: er wordt elke drie maanden gecontroleerd of je aan de voorwaarden voldoet.
Jouw premie wordt dus automatisch verlengd totdat je verhuist of niet meer aan de voorwaarden voldoet. Voor meer informatie kun je terecht op de FAQ voor de rechthebbenden van de sociaaltariefpremie.
Voor meer informatie over de energiemarkt en het laatste nieuws uit het energielandschap kun je zoals altijd terecht op onze blog!
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!