Mega juicht de grotere prijzentransparantie op onze energiemarkt toe

25-04-2023 / Dieter

Wij zijn verheugd over het feit dat de energiemarkt evolueert in de richting van meer transparantie. We hebben vrijwillig aanvullende acties ondernomen voor nog meer transparantie naar onze klanten toe. Mega is trots op de klantentevredenheid van 85%. In vergelijking met onze concurrenten, hebben we een voordeliger productenaanbod, inclusief verlengingstarieven. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie van de CREG (Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas) van december 2020.

Tinne Van der Straeten, Pierre-Yves Dermagne en Eva De Bleeker, de ministers bevoegd voor Energie, Economie en Consumentenzaken, vroegen aan de Economische Inspectie om een onderzoek te voeren naar de verkooppraktijken van Mega. We werkten actief en loyaal mee aan het onderzoek en verstrekten alle documenten die nodig waren voor het goede verloop ervan.

Ons krachtig antwoord op de vraag naar nog meer transparantie

Tot op heden waren onze tarieven voor contractverlenging beschikbaar op ‘myMega’, de online klantenzone, evenals op de afrekeningsfacturen. Bovendien brengen we elke klant minstens 2 maanden voor het verstrijken van zijn contract via e-mail op de hoogte dat er een nieuw tarief voor hem van toepassing zal zijn. Sinds 1 februari communiceren we ook alle prijzen via onze website en worden ze systematisch gepubliceerd op officiële marktvergelijkers (CREG Scan, CWaPE, BruSim en VREG V-test).

Thomas Coune, CEO van Mega: ‘Van in het begin hebben we gecommuniceerd over onze prijzen. We hebben er ons competitief voordeel van gemaakt. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan de aanbevelingen van de Ministers en hebben een volgende stap gezet naar meer prijzentransparantie op de energiemarkt’, voegt hij eraan toe.

Een prijsverschil van zo’n 4% bij contractverlenging

De Economische Inspectie wijst ook op een verschil van 30% tussen de verlaagde (actie)prijs bij de verkoop en de prijs die wordt aangeboden bij contractverlenging. Mega erkent dit cijfer niet.

‘Onze actieprijs voor nieuwe klanten is inderdaad competitiever dan de prijs die we aanbieden aan bestaande klanten. Dit is gebruikelijk in de energiemarkt. Ten opzichte van het totale factuurbedrag, gaat het echter over ongeveer 4%. Je kan dit checken op de CREG Scan. We delen immers al onze prijzen mee aan de CREG, voor verkoop én verlenging, al sinds de start van onze activiteiten’, legt Coune uit.

Andere online prijsvergelijkingen vind je op https://vtest.vreg.be/ (Vlaanderen) of https://www.brusim.be/client/#/myProfile (Brussels Hoofdstedelijk Gewest).

Een gunstige concurrentiepositie volgens de CREG

De ministeriële mededeling is des te verrassender aangezien de CREG in december 2020 een studie heeft uitgevoerd naar het besparingspotentieel voor Belgische particulieren. Mega blijkt een duidelijk goedkopere leverancier te zijn, in vergelijking met de belangrijkste marktspelers. Het verschil bedraagt 7% à 25% (gewogen gemiddelde), over alle regio’s en tarieven heen, inclusief het verlengingstarief.

Coune legt uit: ‘We herzien systematisch onze verkoop- en verlengingsprijzen om ervoor te zorgen dat ze concurrentieel zijn in vergelijking met gelijkaardige producten van onze concurrenten. We zijn er best trots op dat we onze klanten systematisch een goedkoper tarief aanbieden.’

Een hoge klantentevredenheid

In januari 2021 lieten we een onafhankelijke bevraging uitvoeren bij onze klanten, met als doel onze dienstverlening continu te verbeteren. Hieruit blijkt dat 85% van hen tevreden is met het aanbod van Mega. We behaalden een NPS-score van maar liefst 25, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. We leveren ondertussen trouwens energie aan meer dan 600 000 Belgische klanten (afleverpunten).

NPS Mega

Bron: Enquête Listen Januari 2021 uitgevoerd bij 1 000 consumenten tussen 30 en 60 jaar.

‘Een groot deel van de Belgische gezinnen betaalt nog steeds hoge energieprijzen. We blijven daarom streven naar een grotere prijzenconcurrentie op de energiemarkt in België, waar onze hoofdzetel gevestigd is. Voortbouwend op onze waarden streven we meer dan ooit onze missie na, met name om een toegankelijke leverancier te zijn van duurzame energie voor iedereen’, besluit Coune.

Bij Mega zit je dus goed! Wij bieden zowel vandaag als morgen goedkopere tarieven aan.
Heb je nog een vraag over je tarief of je energiecontract in het algemeen? Wij staan altijd klaar om te helpen. Stuur gerust een e-mail naar info@mega.be of contacteer ons telefonisch via 016/67 60 60.

Word een echte expert in energiebesparing!

Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!

Combineer energie en telefonie en bespaar nog meer!

Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!

Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.